امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15

دکتر قدوسی معتقد است آموزش، تحقیق و اجرا، مانند ملکول آب است که اکسیژن آن تحقیق و هیدروژن‌ هایش آموزش و اجرا است. اما متاسفانه در کشور به ویژه در زمینه های آب، منابع طبیعی و محیط زیست از یافته های تحقیقاتی درون کشور کمتر استفاده شده و می‌شود در حالی که  آموزش،تحقیق و اجاره باید کنار هم قرار گیرند.

✍ رضا قاسمپور

در هفتاد و چند سالگی چون جوانان انرژیک، قبراق، پرجنب و جوش و البته آغشته به تفکر انتقادی است. پروفسور “جمال قدوسی” را می‌گویم. متولد ۱۰ اسفند ۱۳۲۵ میدان انقلاب (یوخاری چارراه بیجارچی کوچه‌ سی) زنجان است. جد اندر جد چاقو سازند. ۱۳۳۰ به خاطر مهارت بی‌بدیل و هنر بی‌نظیر پدرش جهت آموزش صنعت آهنگری و راه‌ اندازی واحد چاقو سازی به شهرک صنعتی کرج (ذوب آهن سابق/ میدان استاندارد فعلی) دعوت می‌شوند.

جمال‌ِ ریز نقش و کنجکاو در کنار پرداخت حرفه‌ ای به فوتبال و یک دوجین ورزش دیگر از دبیرستان فارابی (دهخدا) در رشته علوم تجربی دیپلم می‌گیرد. با اینکه در دندان‌ پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شده ولی تحصیل در دانشکده کشاورزی کرج را ترجیح می‌دهد. مادرش به خاطر تامین مخارج تحصیل فرزندش فداکارانه تا فرش زیرِ پایش را می‌فروشد تا سه دختر و پنج پسر خانواده در آسایش و آرامش نسبی تحصیل نمایند.

 

 

یورغونلوغوم چیخدی اوغول…

جمال پس از اخذ مهندسی کشاورزی در سال ۱۳۴۹ به سربازی می‌رود پس از فراغت از خدمت سربازی در سد سفیدرود به عنوان کارشناس جذب می‌شود. پس از صدور فرمان آبخیزداری، به دلیل تخصص و خلاقیت‌ های فردی پله‌ های ترقی را به سرعت طی کرده و در سال ۱۳۵۱ از طرف قائم مقام مجری طرح ابخیزداری کشور به عنوان مجری طرح آبخیزداری سفیدرود (برای جلوگیری از فرسایش و رسوب سدها) انتخاب می‌شود.

به واسطه خدمات شایان و خلاقیت وافر، مهندس جوان مورد توجه دکتر گودبن مشاور آب آمریکا قرار گرفته و در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیلات بورس این کشور را دریافت می‌کند. نهایتا با مدرک فوق لیسانس آبخیزداری با گرایش هیدرولوزی و دکترای مهندسی آبخیزداری با تخصص مدلسازی آب و مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست راهی مام میهن می‌گردد.

در انتهای صف طویل استقبال از دکتر قدوسی در فرودگاه، پدر و مادرش با افتخار ایستاده‌‌اند. جمال پس از مصافحه با همه با استقبال گرم پدر روبرو می‌شود پدر رو به فرزندش می‌گوید: “اوغلوم بوگون یورغونلوم چیخادتدین اوزون آغ اولسون آغ، آللاه سندن راضی اولسون”

پدر بزرگوار قدوسی علاوه بر استادی صنایع دستی، شاعر، موسیقی‌دان و اهل ذوق و عرفان بوده ‌است. در آینده نزدیک گزارش جداگانه‌ای در خصوص آفرینش‌های ادبی و هنری آن‌ مرحوم منتشر خواهد شد.

 

 

درنگی در کارنامه علمی‌پژوهشی قدوسی

?تدریس دروس تخصصی مختلف در مقاطع لیسانس، ارشد و دکترا در معتبرترین دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تهران،خواجه نصیر،تربیت مدرس،دانشکده کشاورزی کرج و دانشگاه زنجان و…

?استاد راهنما و مشاور صدها پایان‌نامه و رساله دکترا در معتبرترین دانشگاه‌های کشور

? مشاور و تهیه کننده طرح‌های آبخیزداری در اشل ملی در چهارگوشه کشور

?مولف هشت کتاب علمی_ تخصصی مرجع و نویسنده کتاب برتر سال در ۱۳۹۰(یکی از نویسندگان کتاب مرجع مبارزه بیولوژیکی با فرسایش)

?یک دهه محقق و پژوهشگر نمونه کشور از سال ۱۳۷۳ الی ۱۳۸۲ و دریافت لوح‌ تقدیر از تمام روسای جمهور وقت

?کارشناس برنامه‌های تخصصی مختلف در صدا و سیمای مرکز و شهرستانها

?دارنده بیش از هفتصد مقاله علمی و همچنین ارائه دهها مقاله در کنفرانس‌های جهانی در ۹۲ کشور جهان

?عضو موسس انجمن بین المللی IRCSA (انجمن بین المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران)

?مولف کتاب فاخر”در جستجوی آب”در سال ۱۳۷۵ و مهندس برتر کشور در سال ۱۳۹۰

?دبیر هشتمین همایش بین المللی با عنوان “سامانه‌های سطوح آبگیری ایران” که افتتاح همایش بدست آیت‌اله رفسنجانی رئیس جمهور وقت صورت گرفت.

?مهندس ناظر طرح کنترل سیل‌ در شمال عظیمیه کرج

?مشارکت فعال در آبخیزداری شهری و مشاور اب و محیط زیست سازمان فضای سبز کرج تا سال ۱۴۰۰

 

 

تحقیقات فانتزی؛ پژوهش‌های نمایشی

دکتر قدوسی در مورد بحران آب و خاک کشور معتقد به تصمیم سازی‌های اشتباه و غیرکارشناسی است.

وی می‌گوید: ما در حفاظت آب و خاک هم در تصمیم سازی‌ها درست کار نکردیم و در نتیجه تصمیم گیری‌ها کارآمد، کارا و داری عملکرد مناسب نیستند. از سوی دیگر ما در کشور تحقیق و تفکر انتقادی را جدی نگرفتیم تحقیق اگر بومی باشد درد بی درمان ما را درمان می‌کند. دستگاه اجرایی باید ملزم به توجه به خروجی های تحقیقات باشد. اما در کشور ما این موضوع اصلا مورد توجه قرار ندارد. کسی نمی‌گوید این درخت که اینجا می کاری بر اساس کدام تحقیق است. می گویند فلان کشور کاشته ما هم بکاریم.

دکتر قدوسی معتقد است آموزش، تحقیق و اجرا، مانند ملکول آب است که اکسیژن آن تحقیق و هیدروژن‌هایش آموزش و اجرا است. اما متاسفانه در کشور به ویژه در زمینه های آب، منابع طبیعی و محیط زیست از یافته های تحقیقاتی درون کشور کمتر استفاده شده و می‌شود در حالی که  آموزش،تحقیق و اجاره باید کنار هم قرار گیرند.

 

 

 

رضا قاسمپور
به قلم: رضا قاسمپور
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top