در حالی که برخی گزارش ها از کسر شدن بیش از اندازه سهمیه بنزین پس از استفاده از کارت سوخت حکایت داشت، شرکت پخش فراورده های نفتی، ضمن تایید این گزارش ها، توضیحاتی درباره دلایل این فرایند ارائه داد و اعلام کرد در صورت به موقع برداشتن کارت از کارت خوان پمپ بنزین، سهمیه اضافه ای کسر نمیشود.
به گزارش کرج رسا، همزمان با سهمیهبندی بنزین، صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاه های سوخت اعلام میکردند که سهمیه بنزین آن ها در هر بار سوخت گیری بیش از ۲ لیتر کم میشود. همین امر سبب شد تا تصور کمفروشی جایگاهها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاه های سوخت باشند. البته در این زمینه بررسی هایی صورت گرفت که نشان میداد، جایگاههای سوخت کمفروشی ندارند، اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت. بعد از آن بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیه های بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوخت گیری صحیح است، زیرا افراد پیش از پایان روند سوخت گیری، کارت را از کارت خوان خارج میکنند و به این صورت یک تا ۴ لیتر سهمیه از کارت سوخت آنها حذف میشود. با این حال، شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هم اینک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیه ای درباره این موضوع شفافسازی کند.
میزان سوخت گیری به صورت پیمانه ای از کارت کسر میشود
طبق گزارش ایسنا، این شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوختگیری توضیح داده شده است. بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونه ای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا ۳.۹۹ لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است)، از سهمیه کسر میشود. پس از آن، سوخت گیری آغاز میشود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذرکردن میزان سوختگیری از سقف پیمانه اول، مجدد ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و با ادامه سوخت گیری این فرایند به صورت پیمانه ای تا انتهای سوختگیری تکرار خواهد شد.
دلیل غیب شدن «تا حدود ۴ لیتر» از کارتها و راهکار جبران آن
این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا ۴ لیتر از کارتهای سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارتخوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانهای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و میافزاید: اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه ۳.۹۹ لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر میشود. (برای مثال اگر فرد، ۲ لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود. شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در عین حال تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع میشود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟
در اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوختگیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کند. این اطلاعیه میافزاید:
«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».
سخنگوی شرکت پخش: محاسبه ای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید
پس از اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، برخی رسانهها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارتها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوختگیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود ۲۰ لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تا بنزین اضافه از کارت سوخت آنها کسر نشود. با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت، در گفت وگو با جام جم آنلاین، این گمانهها را رد و تاکید کرد: هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبه ای انجام دهند. اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد. این اشتباهی است که از سوی شبکههای اجتماعی هم به آن دامن زده میشود.
وی افزود: تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام «لطفا کارت خود را بردارید» سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.
منطق مبهم مکانیزم پیمانه ای کارت سوخت
اگر چه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دلیل طراحی سامانه هوشمند سوخت به صورت یاد شده را «جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت گیری» ذکر کرده، اما باز معلوم نیست چرا سامانه به این صورت طراحی شده است؟ به عنوان یک فرضیه، ممکن است موضوع، به غیر برخط بودن سامانه سوخت و امکان عملیات تقلب مربوط باشد. در عین حال هر چه که هست، به نظر میرسد ایجاد ملاحظات این چنینی برای یک فرایند بسیار پرتکرار در جایگاههای سوخت کشور، میتواند نارضایتی تدریجی از سامانه سوخت را رقم بزند و شاید بهتر باشد با یک برنامه زمانبندی، این رویه اصلاح شود. علاوه بر این اطلاعرسانی دیرهنگام در این باره نیز باعث شده تا به دلیل اشکال در نحوه سوختگیری بخشی از سهمیه مردم بسوزد. اشکالی که غیرقابل توجیه است و با اطلاعرسانی به موقع میشد جلوی وقوع آن را گرفت.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.