مراسم جشن باستانی یلدا در “بنیاد خیریه نیکوکرداران بنا” با حضور هنرمندان عرصه موسیقی سنتی، وابستگان “کمتوانان ذهنی و حرکتی” و سایر علاقمندان از تهران، کرج و سایر شهرهای اطراف برگزار گردید.
✍️ رضا قاسمپور
پنجشنبه ۳۰ آذر مقارن با واپسین نفسهای پاییز ۱۴۰۲ به همت و ابتکار “انجمن موسیقی سنتی اقوام البرز؛ مراسم جشن باستانی یلدا (چیلله گئجه سی) در کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص تهران – کرج، “بنیاد خیریه نیکوکرداران بنا” با حضور هنرمندان عرصه موسیقی سنتی، وابستگان “کمتوانان ذهنی و حرکتی” و سایر علاقمندان از تهران، کرج و سایر شهرهای اطراف با شکوه هرچه تمامتر برگزار گردید.
پمپاژ شادی، فوران امید به زندگی
در این مراسم سه ساعته جشن و سرور، آوا و نوای هنرمندان سنتی (ساز و سوز) از چهارگوشه مام میهن بر سالن طنین انداز شده و هنرمندان نقش افرین بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.
در بخشی از برنامه، آشیقهای سنتی آذربایجان در کنار سایر هنرمندان سنتی آواز با اجراهای شورانگیز خود میهمانان را به وجد و سرور آوردند. شعر خوانی و حرکات موزون معلولان حسی حرکتی بخش دیگری از برنامههای متنوعِ گرامیداشت آئین شب یلدای ایرانی در مرکز نیکوکاری بنا بود.
ضرورت همبستگی اقوام ایرانی
در حاشیه مراسم استاد آشیق علی پور (مدیر عامل انجمن موسیقی سنتی اقوام البرز) در گفتگو با “خبرنگار کرج رسا” در خصوص چرایی و چیستی این انجمن و برنامههای آتی تشکیلات، ضمن تشریح چگونگی عبور از هفت خوان رستم جهت دریافت مجوزِ تشکلی فراگیر و ملی افزودد: فلسفه وجودی این تشکلِ هنری،تلاش بیامان و همه جانبه برای تحکیم و همبستگی اقوام ایرانی ساکن در ایران کوچک خواهد بود.
ما برای وصل کردن آمدیم
دکتر رحیم پور (رییس هیات مدیر انجمن) نیز گفت: امروز ما با حضور پر رنگ خود در این خیریه و مرکز نیکوکاری ضمن تلاش برای ادای دِین به جامعه دوست داشتنی و مظلوم کمتوانان حسی حرکتی،سعی کردیم با همفکری و مشارکت انجمن و هاله پرتعدادش به دور از برنامههای کلیشهای و خسته کننده، قدمی متفاوت و به قول لسان الغیب طرحی نو دراندازیم.
در این راستا و در ادامه برنامههای انجمن، از تمام هنرمندان حوزه موسیقی سنتی اقوام و سایر صاحبنظران حوزه فرهنگ و هنر جهت همکاری، تشریک مساعی و همیاری دعوت مینمائیم در این فراخوان ما هیچ خط قرمزی بجز رعایت چارچوبهای مصرح قانونی نداشته و درب انجمن روی تمام هنرمندان موسیقی سنتیِ اقوامِ متکثر و متنوع ایرانی باز میباشد.
به قول حضرت مولانا ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم
یلدا و مخاطبان چند ملیتی
یلدا آخرین روز پاییز و درازترین شب سال میباشد. عدهای بر این باورند که این شب نحس بوده و برای رفع نحسی باید تا صبح علیالطلوع بیدار ماند. عدهای نیز بر این باورند که شب چله همچون بسیاری از آیینهای ایرانی ریشه در رویدادی کیهانی داشته و انطباق کامل با تقویم طبیعی دارد.
مراسم نکوداشت شب یلدا (چیلله گئجه سی) علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای همجوار همچون آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، افغانستان و…. نیز با سلایق و علایق بومی و منطقهای خاص خود برگزار میگردد.
لذا مالکیت معنوی شب یلدا (چیلله گئجه سی) متعلق به تمام ملتهایی است که این آئین باستانی را پاس میدارند.
خوشبختانه پرونده شب یلدا به عنوان یک پرونده «چندملیتی» با همکاری ایران و افغانستان در هفدهمین نشست کمیته بینالمللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بررسی و در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ثبت شد. همچنین پیشنهاد میشود که در کنار پاسداشت بلندترین شب سال طولانیترین روز سال نیز به مثابه نکوداشت شفافیت و روشنایی گرامی داشته شود.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.