امروز: سه شنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 شوال 1446 | 2025-04-08
کد خبر: 10662 |
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۵ |
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

در دوره‌ای به سر می‌بریم که «امکان نداره ایرانی باشی و ته گلوت یه جوری نباشه»، در بخشی از مقطع حساس کنونی که همه ترس‌های درست و غلط‌مان در یک کلمه جمع شده؛ «ویروس کرونا»! بیماری‌ای که دور کاری، خود قرنطینگی و در خانه ماندن‌مان باعث شده تا بیش از پیش دل بسته گوشی‌های توی دستمان باشیم و خودمان را با آن سرگرم کنیم.

هرچقدر خیابان‌های دنیای حقیقی طی چند روز گذشته خالی از رفت و آمد بود، عوضش کوچه پس کوچه‌های دنیای مجازی از شدت حضور آدم‌ها بلبشویی است که نگویید و نپرسید! برای همین هم اگر بین لایک کوبیدن‌ها و کامنت گذاشتن‌های خودتان و بقیه خوب دور و برتان را نگاه کنید خواهید فهمید که کرونا تنها یک ویروس سرماخوردگی نیست، این بیماری لعنتی در فضای مجازی از خودش کلی ویروس دیگر هم به جا گذاشته از ویروس شایعات و نا‌امیدی گرفته تا ویروس مرگباری به نام احتکار؛ آدم‌هایی که میان ترس و دلهره مردم در فجازی این روزها از این نمد برای خودشان کلاهی بافته‌‌اند؛ کلاه‌های گشادی که اگر حواسمان نباشد سرمان می‌رود.

محتکرانی که در فجازی، ماسک‌شان را بر می‌دارند

این قشر صدای اعتراض وزیر بهداشت را هم در آورد تا جایی که طی یک نامه در گلایه‌هایش گفت: «آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک و… بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟» برای همین پربیراه نیست که این دسته را در حال حاضر منفورترین قشر میان کاربران فضای مجازی بدانیم، گروهی که به قول مهران مدیری راه و رسم کفتارها را خوب یاد گرفته‌اند و خوب بلدند تا با درد مردم پول و پله بیشتری برای خود دست و پا کنند. محتکرانی که این بار به جای کوچه و خیابان رد و نشانشان را می‌شود در مرورگر اینستاگرام، تایملاین توییتر و سایت‌های فروش اینترنتی پیدا کرد. کاری هم که انجام می‌دهند چندان ساز و کار پیچیده‌ای ندارد، این گونه نادر با خرید فله‌ای و انبار کالاهای مورد نیاز مردم بعد از کمیاب شدن آن، در صفحات و حساب‌های کاربری‌شان شروع می‌کنند به رونمایی از آن جنس خاص تاجایی که با قیمت بالا آن را برای فروش می‌گذارند. فارغ از شبکه‌های اجتماعی این آش در فروشگاه‌های اینترنتی به اندازه‌ای شور شد که چند روز پیش در سایت دیوار به دنبال احتکار و گرانفروشی ماسک‌های طبی این درگاه اعلام کرد که تمام آگهی‌های مربوط به فروش این کالا را حذف خواهد کرد. اما این همه ماجرا نبود یکی دو روز پیش هم گزارش تلویزیون از کشف پنج میلیون ماسک بهداشتی در انبار یکی از فروشگاه‌های معروف اینترنتی حسابی سر و صدا به پا کرد. موضوعی که هرچند با تکذیب صاحب این فروشگاه رو‌به‌رو شد و تا زمان نوشتن این گزارش همچنان به تایید و تکذیب رسمی نرسیده، اما انتشار خبرش یک نکته مهم دارد؛ این‌که دنیای مجازی در حال حاضر مهم‌ترین محفل جولان اهالی احتکار است.

شما لایک بزنید ما پول به جیب

خیلی از ما شوخی شوخی پست‌های زیر دستمان را لایک می‌کنیم و خبر نداریم که آنها با همین لایک‌های ساده جدی جدی پولدار می‌شوند. این چند وقت تا دلتان بخواهد برایتان از صفحات جعلی و زرد گفته‌ایم، گروهی که برای دیده شدن از گذاشتن هر خبر وعکس دروغ و تاریخ گذشته‌ای دریغ نمی‌کنند؛ اما شاید در نگاه اول خیلی‌هاتان گمان کنید که شاید پشت همه این مطالب عجیب و غریب فقط انگیزه دیده شدن خوابیده‌؛ برای همین هم احتمالا بسیاری از مخاطبان این صفحات زرد نمی‌دانند که با لایک و فوروارد یک پیام و در نهایت زیاد شدن دنبال‌کننده و اعضای این کانال‌ها چه پول‌های هنگفتی را در جیب صاحبان این حساب‌های کاربری می‌ریزند. اتفاقی که روند پیچیده‌ای هم ندارد. لایک و کامنت، دنبال‌کننده می‌آورد، دنبال‌کننده زیاد، تقاضای تبلیغ‌های تجاری را بالا می‌برد و تبلیغ‌های تجاری پول و درآمد بالا را برای صاحبان این صفحات رقم می‌زند.

رویا سادات هاشمی – مجازیست / روزنامه جام جم

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top