امروز: دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 15 جماد ثاني 1446 | 2024-12-16
کد خبر: 46592 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰:۲۲ |
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

این قایق با کیفیت استاندارد فدراسیون جهانی و با یک سوم هزینه مشابه خارجی توسط مهندسین کرجی ساخته شده و استانداردهای بین المللی را دریافت کرده است.

به گزارش کرج رسا، شرکت آریا فایبر تکنیک به تازگی فعالیت ساخت قایق و تجهیزات قایقرانی را در کرج آغاز کرده و با تلاش مهندسان و کارشناسان خود آمادگی ساخت انواع قایق و تجهیزات رشته‌های مختلف قایقرانی را دارد. در همین خصوص خبرنگار کرج رسا به سراغ این نخبگان رفته و درباره تولید این قایق با آنها گفت و گو کرده که در ادامه آن را میخوانید؛

 

قایق دراگون بوت

 

س) برای شروع خودتان را معرفی کنید

حسن زندی کرجی هستم متولد شهر کرج و از سال ۱۳۷۷ کار کامپوزیت را آغاز نمودم و با همکاری مهندس ملکی طراح تیم و همچنین مهندس رحیمی در کارهای مختلفی از جمله ساخت ماشین و طراحی قالب های صنعتی کامپوزیتی شروع بکار کردیم. از جمله مهمترین کارهایی که انجام دادیم می توان به خوردوی آنا که سال ۸۱ ساخته شد اشاره نمود اما به دلایلی اجازه ساخت نگرفت.

پس از آن در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما ادامه تحصیل دادم و در این حرفه مشغول به کار هستم.

 

 

س) چطور به ساخت قایق روی آوردید؟

به دلیل تحریم های وضع شده علیه کشورمان از سال ۸۵ قایقی خریداری نشده و به دلیل استهلاک قایق ها طی این سالها، از فدراسیون قایقرانی به من پیشنهاد تعمیر قایق ها داده شد، ما هم پیشنهاد ساخت قایق های جدید را ارائه کردیم که با توجه به شرایط تحریم و نوسازی ناوگان قایقرانی، فدراسیون هم برای مسابقات از تنگنا در می اید.

+ بیشتر بخوانید: ساخت قایق استاندارد دراگون بوت در ایران توسط مهندسین کرجی + عکس

۷۰ روز طول کشید تا فدراسیون به این پیشنهاد اعتماد کرد و کار ساخت را به شرکت ما سپردند. علی رغم کمبود فضای کارگاهی و مواد اولیه، با کمک همکاران، ساخت قایق دراگون در کلاس استاندارد جهانی به اتمام رسید و با حضور “علیرضا سهرابیان” رئیس فدراسیون قایقرانی این قایق در دریاچه آزادی به آب انداخته شد که رضایت اعضای تیم ملی و فدراسیون را به هراه داشت.

 

 

س) قایق دراگون بوت چیست؟

این وسیله گونه‌ ای قایق پارویی دراز پیکر و باریک است و اصلی ترین تولید کننده آن کشور چین است و البته کشور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز از جمله سازندگان این قایق هستند و با قیمت آن در بازارهای جهانی حدود ۵ هزار دلار است که ما با ساخت دراگون بوت علاوه بر ورود به باشگاه سازندگان این قایق و هزینه ۱/۳ نسبت به نمونه های مشابه خارجی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرده ایم.

س) انتظار شما از مسئولین چیست؟

اکثر وسایل مورد استفاده در رشته های قایقرانی مستهلک شده و قطعا احتیاج به نوسازی دارند و با توجه به تحریم ها انتظارها از تولید کننده داخلی بالاتر می رود؛ از همین رو ما هم از مسئولین درخواست میکنیم از این اتفاق خوب حمایت شایسته ای کنند تا بتوان در کنار تامین نیاز داخلی به صادرات این محصول با توجه به قیمت پایین و قابل رقابت در بازارهای جهانی نیز پرداخت.

 

 

تنها انتظار ما تخصیص وام برای گسترش فضا کارگاهی، تامین مواد اولیه و ابرازهای مورد نیاز است که در حال حاضر به سختی به دست ما می رسد.

این نخستین قایق ساخته شده در ایران با استاندارد جهانی است که ۱۰ نفره هست و فدراسیون درخواست ساخت کلاس ۲۰ نفره را داده اند. این قایق های دارای بخش های جانبی هستند مانند سر و دم آژدها، پاروهاست و با توجه به شرایط ما در خصوص کمبود فضا فعلا یکی ساختیم اما فدراسیون ۱۲ فروند برای مسابقات اسفند ماه احتیاج داده که باید بسازیم و تحویل دهیم.

در پایان از مهندس عباس محمد علی سرمربی اسبق تیم ملی بابت کمک و همکاری برای انجام پروژه و جلب اعتماد فدراسیون قایقرانی کمال تشکر را داریم.

س) توجیه اقتصادی این طرح

مهندس رحیمی یکی از دست اندرکاران این طرح گفت: در مبحث صادرات قطعا به تجهیزات و مکان بزرگتر نیاز هست چون ما بیشتر این کار را به صورت دستی و با حداقل نفرات انجام داده ایم. که با توسعه این کار میتوان ۷ الی ۱۰ را بصورت مستقیم بکار گیری کنیم و با توجه به قیمت تمام شده ی این محصول به جرات میتوان ادعای رقابت در بازارهای جهانی را داشت.

وی افزود: ساخت این قایق ۷۰ روز تولید شده اما اگر ما بتوانیم مکان بزرگتر و بکار گیری نیروهای جدید سرعت ساخت را به هفته ای ۲ قایق کاهش می دهد که این مهم می تواند خبر خوبی در بحث صادرات این محصول باشد.

 

 

حسین زندی کرجی
گزارش: حسین زندی کرجی
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top