وزیر اسبق آموزش و پرورش در جمع معلمان استان البرز گفت: هدف نهایی تعلیم و تربیت؛ تربیت است.
✍️ رضا قاسمپور
روز سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ نشست هم اندیشی دوست داران تعلیم و تربیت با حضور دکتر علی اصغر فانی و دکتر بطحایی از وزاری دولت تدبیر و امید و همراهی تعدادی از مدیران و معلمان همفکر و ترقیخواه در باشگاه پیشکسوتان مهرشهر کرج برگزار گردید.
در ابتدا سالار قاسمی مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان البرز ضمن معرفی حاضرین در نشست و خوشامدگویی به میهمانان گفت: آموزش و پرورش عرصه هیجان زدگی نیست. عرصه تحمل و کارکارشناسی بوده و افراط و تفریط در آن راه ندارد. آموزش و پرورش عرصه اندیشیدن، خوب گوش دادن، برخورد اقناعی و مفاهمه و گفتگو برای بهتر زیستن است.
وی افزود: ما در آموزش و پرورش رویکرد حذفی نداریم. گوهر کمیاب جامعه ما این نوع بینش و نگرش است. احیای این جمع به واقع احیای این سبک مدیریتی و مکتب اقناع، مدارا و تحمل عقاید مختلف، اعتمادسازی و امید آفرینی دکتر فانی و دکتر بطحایی است.
در ادامه دکتر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش ضمن اظهار خوشحالی از حضور در نشست جمعی از فرهنگیان البرز به بیان اخرین دیدگاههای خود در خصوص راهحلهای عملیاتی در اَبر وزارتخانه آموزش و پرورش پرداخت.
۱_ هدف نهایی تعلیم و تربیت؛ تربیت است.
۲_ یادگیری وقتی انجام میشود که منجر به تغییر در رفتار گردد.
۳_ تربیت یعنی ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار در متربی
۴_ یکی از کارکردهای اصلی آ.پ انتقال فرهنگ گذشتگان به نسلهای جدید است.
۵_ رهبری یعنی قدرت نفوذ در دیگران، بطوریکه زیر دستان با میل و رغبت حرف مان را پذیرا باشند شرط نفوذ در دیگران جلب اعتماد است و سازو کار جلب اعتماد، صداقت، شایستگی، وفاداری، رازداری، روراستی و شفافیت است.
۶_ معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت بوده و معلم توانمند و با انگیزه که مورد اعتماد دانشآموزانش باشد معلم_راهبر است.
در ادامه رضا قاسمپور مدیر دبیرستان شهید مدرس کرج بخشهایی از یادداشت خود در خصوص نقد و بررسی کتاب “از معلمی تا وزارت” دکتر فانی را در جمع حاضر قرائت نمود. در بخش پایانی یادداشت نظرات و رهیافتهای فانی در خصوص حل و فصل چالشهای آموزش و پرورش به شرح زیر قرائت گردید.
چه باید کرد⁉️
ابتدا باید مسائل ا.پ به صورت علمی و میدانی آسیب شناسی شود.
تدوین سند ملی، بازمهندسی مدیریت در آ.پ، اقتصاد آموزش و پرورش (اخذ سهم متناسب با انتظارات از GDP)
طراحی نظام جامع کیفیت در آموزش و پرورش
بازنگری در ساختار آموزش و پرورش از صف تا ستاد
بازنگری در نظام تصمیم گیری آموزش و پرورش
تغییر جایگاه آ.پ از بخشی به فرابخشی
تغییر نگرش مسئولان به آموزش و پرورش
تاسیس سازمان نظام معلمی
و فعالیتهای موثر درون سازمانی در جهت تحقیق،توسعه و رفاه فرهنگیان و… از ملزومات برون رفت از تنگنای فعلی و خروج از آچمز چه کنمهای روز است.
در ادامه جلسه قاسم پوستین دوز رئیس اسبق آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج سخنانی در خصوص چرایی و چیستی ماهیت آموزش و پرورش و همچنین ضرورت توجه مضاعف دولتمردان بدون توجه به مناسبات سیاسی و جناحی ایراد نمود.
دکتر کولیوند نماینده سابق شهرستان کرج و فردیس نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در نشست افزود: در دوره نمایندگی، دخالتی در عزل و نصبها نداشته و همواره پشتیبان مدیران و معلمان خدوم و دلسوز آموزش و پرورش بودیم.
در پایان دکتر بطحایی از وزاری اسبق آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفته و در سخنان کوتاهی گفت: آموزش و پرورش زمانی رو به جلو پیش رفته است که در آن همدلی، همزبانی و همراهی ساری و جاری بوده و در این فضای مودت، صمیمیت و تفاهمی قدمهای رو به جلو برداشته شده است. دستگاه تعلیم و تربیت سیاسی نبوده و جای سیاسیکاران نیست.
حواشی جلسه
در جلسه هماندیشی اکثر مدیران آموزش و پرورش دوره مدیریتی سالار قاسمی از چهار گوشه استان حاضر بودند. علاوه بر آن آقایان حلیمی و ساکی مدیر کلان اسبق آموزش و پرورش استان البرز و همچنین ارسلان قاسمی فرماندار سابق نظرآباد، فولادوند مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان قزوین و… نیز حضور داشته و بر وزانت جلسه افزودند.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.