امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15
کد خبر: 40115 |
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰ |
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

رونمایی از شاسی بلند الکتریکی جدید ب ام و، مدل بدون سقف فراری با موتور هیبرید ۱۰۰۰ اسب بخاری، ایده های عجیب پورشه برای ماشین هایی که ساخته نشدند و تصمیم مدیر دایملر برای کوچک تر کردن این شرکت.

ب ام و الکتریکی

ب ام و یک شاسی بلند الکتریکی رونمایی کرده که به گفته مدیرانش پیشرفته‌ ترین ماشینی است که این کارخانه تاکنون ساخته است. ب ام و iX قرار است از سال آینده به بازار عرضه شود. این ماشین اولین مدل از مجموعه تازه‌ای از ماشین‌های الکتریکی ب‌ام‌و است که در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

 

 

iX دو موتور الکتریکی دارد که ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا حداکثر ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. باتری‌ها قابلیت شارژ سریع دارند و در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند.

ب‌ام‌و، iX را براساس الگوی جدید مدل‌هایش طراحی کرده که در آن چراغ‌ها باریک و جلوپنجره بزرگ و کشیده است. جلوپنجره رادارها و حس‌گرهایی را پوشانده که سیستم خودران ماشین از آن استفاده می‌کند.

 

دکمه‌های لمسی ماشین روی سطحی چوبی قرار دارد

 

ب‌ام‌و می‌گوید قدرت پردازش کامپیوتری که ماشین را کنترل می‌کند بیست برابر مدل‌های دیگر کارخانه است. اما طراحان این فن‌آوری پیشرفته را تا حد ممکن پشت طرحی ساده و شیک مخفی کرده‌اند. مثلا دستگیره‌ها و دکمه‌ها از کریستال ساخته شده‌ و دکمه‌های لمسی روی سطحی چوبی قرار دارند.

در این ایده طراحی که “فن‌آوری خجالتی” نام دارد، تکنولوژی تا حد ممکن از دید سرنشینان دور است تا آنها بتوانند راحت‌تر با ماشین ارتباط برقرار کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.

 

iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است

 

قیمت iX هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که ارزان‌ترین مدل حدود ۸۰ هزار دلار باشد. با این قیمت رقیب اصلی این ماشین تسلا مدل X است که اگرچه باتری‌های بهتری دارد، اما چند سال از عمرش می‌گذرد. کادیلاک، آئودی و بنز هم شاسی‌بلندهای لوکس الکتریکی در راه دارند و فورد،‌ فولکس‌واگن و نیسان هم در تدارک ساخت مدل‌های الکتریکی با قیمت کمتر هستند.

iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است. این کارخانه در سال ۲۰۱۳ از اولین شرکت‌هایی بود که با مدل i3 به بازار ماشین‌های الکتریکی وارد شد. ب‌ام‌و در سال‌های بعد در سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی تردید کرد و از قافله عقب ماند و حالا تلاش می‌کند با سرعت خود را به رقیبان برساند.

فراری بدون سقف

فراری در گامی دیگر در جهت ساخت ماشین‌های الکتریکی، نمونه روبازی از قوی ترین مدل خود SF90 را رونمایی کرد.

 

موتورهای SF90 اسپایدر در مجموع ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند

 

“SF90 اسپایدر” از نظر فنی با مدل سقف‌دار که سال گذشته عرضه شد فرقی ندارد. یک موتور هشت سیلندر و دو موتور الکتریکی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار به ماشین نیرو می‌دهد. ماشین می‌تواند با قوای الکتریکی تا ۲۵ کیلومتر حرکت کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت SF90 اسپایدر ۲/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه ماشین در ایتالیا ۴۷۳ هزار یورو (۵۶۰ هزار دلار) است که حدود ۴۰ هزار یورو از مدل سقف‌دار SF90 گران‌تر است.

 

حداکثر سرعت SF90 اسپایدر ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است

 

فراری می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ شصت درصد فروشش را ماشین‌های هیبرید تشکیل دهد. مدیران شرکت معتقدند که فن‌آوری کنونی باتری‌ها برای ساخت یک فراری کاملا الکتریکی مناسب نیست و بعید است تا قبل از سال ۲۰۲۵ یک مدل الکتریکی به بازار عرضه شود.

خودروساز ایتالیایی امیدوار است که با مدل‌های هیبرید بتواند از یک سو با سوپرکارهای الکتریکی رقابت کند و از سوی دیگر سوپرکارهایی با موتور دوازده سیلندر را به چالش بکشد.

پورشه های عجیب

 

کانسپت ون پورشه در سال ۲۰۱۸ طراحی شد

 

پورشه مجموعه‌ای از کانسپت‌هایی را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ ساخته در کتابی به نام “دیده‌ نشده” معرفی کرد. در مجموع پانزده ماشین در این کتاب معرفی شده که همگی مراحل تحقیقات و طراحی را طی کرده و تا مرحله ساخت رسیده بودند، اما تولید نشدند.

در بین این مدل‌ها، از همه عجیب‌تر یک مینی‌ون به نام رندینست (renndienst) است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد. در این پروژه مدیران کارخانه از طراحان خواستند تا ماشینی خانوادگی را در آینده تصور کنند و ببینند آیا می‌توان چنین ماشینی را با شخصیت و هویت پورشه خلق کرد.

 

شاسی بلند دو در براساس مدل ماکان از کانسپت‌هایی است که در کتاب معرفی شده است

 

مایکل مائر، مدیر طراحی پورشه می‌گوید: “قرار نیست همه پروژه‌های تحقیقاتی شرکت به تولید یک ماشین منجر شود. این پروژه‌ها قرار است فضایی برای خلاقیت فراهم کرده و شرکت را برای آینده آماده کند.”

یک مدل اسپرت با موتور دو سیلندر، یک شاسی‌بلند دو در براساس مدل ماکان و یک نمونه شاسی‌بلند از مدل ۹۱۱ از جمله کانسپت‌های غیرعادی دیگری است که در این کتاب معرفی شده‌ است.

 

مدیر دایملر می‌گوید تعریف جامعه از لوکس‌بودن تغییر کرده است

 

اولا کالینوس، مدیر گروه دایملر می‌خواهد این شرکت را در پنج سال آینده کوچک‌تر کرده و بر کسب درآمد بیشتر از ارائه خدمات نرم‌افزاری تمرکز کند.

آقای کالینوس در نشستی که توسط خبرگزاری رویترز برگزار شد، گفت که حجم کارخانه در بخش ساخت قوای محرکه به طور اساسی تغییر خواهد کرد.

ساخت ماشین‌های الکتریکی از ماشین‌های معمولی ساده‌تر است. تحقیقات بانک هلندی ING نشان داده که باتری و موتور هر ماشین الکتریکی ۲۰۰ قطعه دارد، در حالی که این تعداد در موتور و گیربکس یک ماشین معمولی ۱۴۰۰ قطعه است، در نتیجه کارگر کمتری برای ساخت یک ماشین الکتریکی لازم است.

دایملر همچنین برای آزاد کردن سرمایه برای ساخت ماشین‌های الکتریکی ناچار است تا حد ممکن هزینه‌های اضافه را کم کند. در نتیجه حجم شرکت در میان‌مدت کاهش خواهد یافت.

آقای کالینوس می‌گوید که سرمایه‌گذاری تازه، باعث استخدام تعداد زیادی مهندس نرم‌افزار و متخصص باتری‌ و خودروهای الکتریکی خواهد شد.

به گفته مدیر دایملر، تعریف لوکس‌بودن در حال تغییر است و حفظ محیط زیست و سادگی به رکنی اصلی از یک کالای لوکس تبدیل شده است.

دایملر همچنین می‌خواهد با ارائه خدمات نرم‌افزاری درآمد بیشتری کسب کند. در این روش، مشتریان دایملر با پرداخت حق اشتراک می‌توانند از خدماتی نظیر سیستم‌های کمک‌ به راننده یا برنامه‌هایی در ماشین خود استفاده کنند. این خدمات اضافی از سال ۲۰۱۴ در ماشین‌های بنز به مشتریان ارائه خواهد شد.

 

 

بی بی سی

 

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top