امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15
کد خبر: 34417 |
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

شهرک صنعتی اشتهارد در این سال ها که اشتغال به مهمترین دغدغه اجتماعی و کشور تبدیل شده با حلقه مفقوده ای به نام کمبود نیروی کار مواجه است، موضوعی که باید علت آن را در برخی کاستی ها مانند کمبود سرویس ایاب و ذهاب کارگران جستجو کرد.

امروز اگر چه کشور ما  با شدیدترین تحریم های اقتصادی از سوی دشمنان مواجه است اما بسیاری از صنعتگران و سرمایه گذاران دلسوز بی وقفه در تلاش هستند تا چرخ تولید و اشتغال کشور بهتر از گذشته حرکت کند تا ضمن تامین نیازهای داخلی ، گام موثری نیز برای ایجاد اشتغال برداشته شود.

اگرچه نمی توان تمام مشکلات امروز را تنها بر گردن تحریم ها انداخت، دست اندازهای داخلی به خصوص پیچیدگی اداری ، واردات کالاهایی که مشابه آنها حتی با قیمت و کیفیت بهتر در داخل در حال تولید است و مسایل دیگر سبب شده تا چرخ تولید کشور ما  در نهایت به خوبی نچرخد.

موضوعات مربوط به مشکلات بخش تولید و صنعت مساله ای که هیچ گاه قدیمی نمی شود و با توجه به شرایط امروز کشور، شاید نیاز است بیشتر از همیشه به آن پرداخته شود، ما نیز به عنوان یک خبرنگار و با توجه به رسالتی که داریم تلاش مان را کرده و خواهیم کرد تا همواره به عنوان بازتاب دهنده مشکلات این بخش مهم و حیاتی در کشور باشیم.

 

 

اما با قبول تمام مشکلاتی که بخش تولید و صنعت ما با آن درگیر است، گاهی با سوژه هایی روبرو می شویم که برای ما ایرانی ها شاید تا حدی عجیب وغیر قابل باور باشد، مانند سوژه گزارش امروز که  بنا داریم  تا در بحبوحه تمام اخبار بد ناشی از کرونا، تحریم و بالا رفتن نرخ ارز که روزی نیست به تیتر اصلی اخبار این روزهایمان تبدیل نشود گذر کرده و به یک موضوع متفاوت از آن دست سوژه های امید بخش و دلگرم کننده بپردازیم آن هم در روزهایی که برخی از سیاه نمایی و ناامید ساختن مردم خسته نمی شوند.

موضوع مهمی به نام اشتغال آن هم در شرایطی که کمتر خانواده ایرانی را می بینید که بیکار در خانه نداشته باشد و به قول معروف به هر دری می زنند تا جوان خود را  حتی شاید شغلی مرتبط با رشته تحصیلی و تجربه شان نیست، مشغول به کار کنند.

اما بنا نداریم تا به این موضوع باز هم از زوایایی مانند بیکاری و عواقب بعد از آن برای جامعه بپردازیم، بلکه این بار به سراغ سوژه ای جذاب می رویم  اینکه در یک گوشه و کنار این مملکت سرزمینی است به نام ایران کوچک که در آن بیکاری معنی ندارد و صنعتگرهایش از نبود نیرو می نالند.

البرز استانی که کارفرما دغدغه اش نداشتن نیرو انسانی است

در روزهایی که بسیاری با شنیدن نه از سوی کارفرما و تولید کننده ها در بخش های خصوصی و دولتی برای اشتغال فرزند و یا خودشان مواجه می شوند، اما در قلب استان صنعتی البرز ظرفیتی در حال شکوفا شدن است،  ظرفیتی که  شاید بخشی به دلیل کم کاری ما به عنوان اصحاب رسانه و یا شاید هم به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی مسوولان خیلی به آن پرداخته نشده و خانواده ها آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت  که این روزها مهم ترین دغدغه اش نداشتن نیروی کار است خبر نداشته باشند.

جهشی که در البرز کلید خورد

در ابتدا برای اینکه ذهن خواننده را روشن سازیم که چرا نه گفتن و نه شنیدن در بخش اشتغال در البرز معنا و مفهومی ندارد به تاریخچه مختصری از اتفاقات خوبی که از ابتدای سال در صنعت البرز رقم خورد می پردازیم، اتفاقات مهمی که آثارخوب آن را امروز به خوبی  به خصوص در بخش اشتغال شاهد هستیم آن هم در روزهایی که شاید خیلی ها دم از ناامیدی می زنند.

 در روزهای نخستین سال ۹۹ بود که کلید تدبیر به خوبی در لولای در صنعت البرز به خوبی چرخید و یکی از مهم ترین معضلاتی که تولیدکنندگان در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور با داشتن بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی  با آن درگیر بودند حل شد.

معضلی به نام شعاع ۱۲۰ کیلومتری،  براساس ماده ۱۳۲ قانون واحدهای صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران مشمول معافیت مالیاتی می شوند که در سال های گذشته تاکنون این ماده قانونی برای صنایع اشتهارد اعمال نمی شد و طبق نقشه هوایی شهرک صنعتی اشتهارد فاصله کمتری تا تهران برای آن ترسیم شده بود.

 این مشکل سبب شد تا بسیاری از واحدهایی که با هدف بهره مند شدن از معافیت های مالیاتی به این شهرک بیایند دلسرد شده و قصد عزیمت کنند، اما اراده های استانی و ملی جواب داد و با لغو شعاع ممنوعیت ۱۲۰ کیلومتری آن هم در روزهای نخستین سال ۹۹، عیدی بزرگی به بخش تولید و صنعت البرز داده شد ،عیدی که با آن صنعتگران و تولیدکنندگان می توانند با توسعه واحدهای خود از امتیازات ویژه مالیاتی و تسهیلاتی نیز برخوردار شوند.

معافیتی که بنا به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز بیش از ۷۰۰ سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دلیل اینکه اشتهارد خارج از محدوده ۱۲۰ کیلومتر تهران است، به این شهرستان آمده و  سرمایه گذاری کرده بودند ، اما از سال ۹۴ که این شعاع به صورت هوایی محاسبه شده بود، در واقع نتوانستند فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

شهبازی معتقد است که  اما اکنون با اصلاح این ماده قانون، ۷۰۰ واحد مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد اگر با این تفاصیل به فعالیت خود ادامه دهند بیش از ۳۰ هزار اشتغال در این شهرک ایجاد خواهد شد.

سرانجام معافیت مالیاتی در اشتهارد اجرایی شد، معافیتی که  موجب شده تا امروز به جرات بتوان گفت که  این شهرستان به بهشتی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان تبدیل شده، بهشتی با هدف توسعه تولید و اشتغال.

واحدهای تولیدی و صنعتی نیز کاصلاح این ماده قانونی را بزرگ ترین عیدی برای خود قلمداد کرده و در گزارش هایی که پیش از این به آن پرداختیم، این نوید را دادند که مالیات ها را  صرف توسعه واحدهای خود و به دنبال آن اشتغال هر چه بیشتر می کنند، نویدی که  امروز به خوبی محقق شده و  اگر سری به این شهرک صنعتی بزنید حداقل ۵۰ تا ۶۰ بنر درخواست نیروی کار را به خوبی در آن روزانه می بینید.

اشتهارد تبدیل به کارگاه بزرگ رونق تولید و اشتغال شده است

با اعطای این امتیاز به همت دولت تدبیر و امید به جرات و بدور از هر گونه اغراقی می توان گفت که امروز شهرک صنعتی اشتهارد به یک کارگاه بزرگ تولیدی و صنعتی که علاوه بر رونق تولید می تواند موجبات اشتغال هر چه بیشتر افراد جویای کار را فراهم کند تبدیل شده، روزی نیست که بنرهای جذب نیروهای در شهرک صنعتی اشتهارد  و در کوچه پس کوچه ها و فضای مجازی به چشم نخورد آن هم در شرایطی که بسیاری از استان های کشور شاید با نبود شغل مواجه هستند.

جای خالی بنرهای درخواست نیرو از سوی واحدهای تولیدی هر روز توسط یک واحد پر می شود ، با هر تحصیلات، تجربه و توانی،  آنان که در پی شغل می گردند می توانند به این شهرک مراجعه و در کارهای مختلف مشغول شوند، از کارگر ساده گرفته تا نیروی متخصص و تحصیلکرده همانگونه که بیان شد این مساله اغراق نیست و برای صحت آن بد نیست سری به این شهرک صنعتی بزنید.

نیروی کار حلقه مفقوده در شهرک صنعتی اشتهارد

با وجود چنین ظرفیتی در بخش اشتغال و تولید اما امروز اشتهارد آنچنان که باید از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته  و در واقع این شهرک صنعتی با بحرانی به نام کمبود نیرو مواجه شده، به نقلی از سوی یکی از تولید کننده ها چندین وقت است که دنبال نیرو می گردیم اما وقتی به بنگاه های کاریابی در اشتهارد مراجعه می کنیم نیرویی ندارند که به ما معرفی کنند.

شاید در شرایطی که بیکاری یکی از جدی ترین مشکلات خانواده های ایرانی است این سوال پیش بیاید یعنی بیکار نداریم؟ مگر می شود شهرکی با این همه درخواست نیرو بسیاری از تقاضاهایش بی جواب بماند؟ با یک تحقیق کوچک وچند تا پرسش و پاسخ ساده، می توان به این جواب رسید که چرا اشتغال در این شهرک صنعتی دیده نمی شود و واحدهای تولیدی به دنبال نیروی کار هستند،  با وجود اینکه نیرو فاقد شغل و جوان زیادی در این استان وجود دارد.

برای دلیل عمده این مشکل، جواب های متفاوتی دریافت می شود، اما مهم ترین پاسخی که بعد از ساعت ها پرسش و جواب به آن رسیدیم نبود سیستم حمل و نقل بود، بسیاری از کارگران در این شهرک از شهرهای مجاور و دیگر شهرستان های البرز از جمله کلانشهر کرج قصد تردد دارند اما نبود یک سیستم حمل و نقل سبب شده تا طی کردن این مسیر از نظر اقتصادی نصرفد و عطای کار را به لقای آن ترجیح بدهند.

البته در پرسش و پاسخ های صورت گرفته، برخی از کارگران و تولید کنندگان بر  این نکته نیز اشاره کردند که صنعتی شدن اشتهارد سبب شده تا قیمت مسکن و نرخ اجار بها حتی  با کلانشهری مانند کرج نیز برابری کرده و به سختی می توان در این شهرستان مستقر شد.

اما با همین سوال و جواب ها مشخص شد که  در کنار قضیه مسکن مهم ترین و اصلی ترین عاملی که سبب شده از پتانسیل شهرک صنعتی اشتهارد آنچنان که باید استقبال نشود و امروز این شهرستان صنعتی با بحران کمبود نیروی انسانی مواجه شود، نبود  سیستم حمل و نقل و مساله تردد است، البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این مشکل در حالی مطرح  و بررسی می شود، که اشتهارد فاقد سیستم حمل و نقل شهرداری بوده که  این  مساله نیز مزید بر علت شده است.

با این حال مشکل مسکن یاگرانی کرایه ها خود مقوله ای است که باید مجال دیگر به آن پرداخته شود ضمن آنکه بی ربط با موضوع این گزارش نیست و باید مسوولان شهرک صنعتی اشتهارد در کنار تقویت سیستم حمل و نقل به موضوع تامین مسکن کارگران توجه ویژه کنند چرا که نزدیکی نیروی کار با مجموعه شهرک صنعتی نقش موثری در رفع نقیصه کاری صنایع موجود در منطقه دارد.

پرداختن به موضوع اصلی سوژه را اینگونه ادامه می دهیم که نبود سیستم حمل و نقل در حالی در شهرک صنعتی اشتهارد تبدیل به یک مشکل اساسی شده  که  هم اکنون حدود ۲ هزار واحد تولیدی وصنعتی با اشتغال زایی بالغ بر ۲۵ هزار نفر  مشغول به فعالیت هستند  این در حالی است که به گفته کارشناسان با راه اندازی این سیستم در یک بازه زمانی کوتاه مدت حداقل ۲ هزار فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

تلاش خبرنگار بر این بوده تا آمار دقیقی از تعداد واحدهایی که امروز در شهرک صنعتی اشتهارد نیازمند نیروی کار هستند استخراج کند که این تلاش خیلی موفقیت آمیز نبود، به طور قطع با نداشتن آمار از میزان نیروی مورد نیاز نمی توان تعداد دستگاه های اتوبوس را نیز برآورد کرد اما آنچه که به خوبی مشخص است با اجرای طرح های توسعه ای که در این شهرک در حال اجرا است، تنها ۲۰ یا ۳۰ دستگاه اتوبوس که کارایی نخواهد داشت و  از الان بخش دولتی و خصوصی باید به فکر سیستم حمل و نقلی بیش از اینها باشند.

به گفته مسوولان با وجود این مشکل، واحدی در اشتهارد وجود ندارد که به دلیل کمبود نیرو تعطیل شده باشد، با همان نیرویی که دارند تمام توان خود را به کار می گیرند تا کارشان نخوابد اما عقیده بخش خصوصی و دولتی بر این است که زمانی که این ظرفیت در اشتهارد وجود دارد و می توان از آن برای توسعه هر چه بیشتر تولید و اشتغال استفاده کرد، چرا آنچنان که باید آن هم به دلیل موانعی قابل حل به این موضوع پرداخته نمی شود.

با هدف روشن شدن هر چه بیشتر زوایای این موضوع در ابتدا به سراغ کارگران و تولید کنندگان رفتیم و از اینکه این مشکل سبب چه معضلاتی برای بخش تولید و اشتغال اشتهارد شده است، البته با توجه به اینکه به دنبال این هستیم تا گزارشی کامل که در صبر و حوصله خواننده نیز باشد به رشته تحریر در بیاوریمسعی می کنیم تا مصاحبه های صورت گرفته را به صورت خلاصه وار لحاظ تا از هدف اصلی مان که کمک به اشتغال این استان است دور نشویم.

بخش زیادی از حقوق کارگر صرف هزینه رفت و آمد می شود

در ابتدا پای صحبت کارگران می نشینیم، کارگرانی که اکثریت قریب به اتفاق جوان هستند، رضا کارگر یکی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد است که از کرج می آید، پرسکار است و حین کار یک مصاحبه کوچک می کند و می گوید: بخش زیادی از حقوق دریافتی ام را باید بابت هزینه رفت و آمدم بدهم که به هیچ عنوان به صرفه نیست.

وی افزود: ساعت های زیادی معطل می مانم تا بتوانم یک خودرو پیدا کنم آن هم با هزینه زیاد،  گاهی به این نتیجه می رسم که بی خیال کار شوم اما وقتی یاد روزهایی که بیکار بودم می افتم دودل می شوم.

این کارگرجوان می گوید روزی ۴۰ هزار تومان هزینه رفت و آمدم از محمد شهر تا اشتهارد است، به صورت سرجمع می شود ماهی یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان، دریافتی ام حدود سه میلیون تومان در ماه است، پرداخت ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تنها به عنوان کرایه رفت  و آمد آیا با این حقوق همخوانی دارد؟ شما جای من بودید چه می کردید؟.

باید کار کنم اما رفت و آمد خیلی سخت است

مینا دختر جوانی که ناشنوا است البته می تواند لب خوانی کند، ۲۴ ساله است و در صحبت هایش می گوید به دلیل شرایط جسمانی ام خوشحالم که دیگری باری بر دوش خانواده ام نیستم و خودم از پس هزینه هایم بر می آیم، اما با گران شدن هزینه های رفت و آمد و نبود ناوگان حمل و نقل مشخص کار کردن خیلی سخت شده و شاید اصلی ترین دغدغه ام همین رفت و آمد و هزینه های آن شده است.

کارفرمایی که در موسسات کاریابی به دنبال نیروی کار است

سیامک شاد افزا یکی از تولید کننده ها است که نیود نیروی کار را با توجه به اینکه به دنبال توسعه واحد خود که تولید مواد اولیه سوسیس و کالباس است عنوان می کند، می گوید مدت ها است که به دنبال چندین نیرو هستم موسسه کاریابی در اشتهارد نیست که نرفته باشم اما از همگی جواب نه گرفته و دست خالی برگشتم.

وی اضافه کرد: فاز دوم خط تولیدی ام را تا بهمن ماه راه می اندازم اما هنوز نتوانسته ام نیروی کار مورد نیازم را پیدا کنم، در واقع مشکل کارگری در شهرک به یک بحران اصلی تبدیل شده و گاهی به این نتیجه می رسم که نکند مشکل اشتغال حل شده است.

شادافزا معتقد است که عمده ترین دلیلی که سبب شده تا شهرک صنعتی اشتهارد با این همه ظرفیت امروز با بحران کمبود نیرو مواجه شود همین نبود سیستم حمل و نقل است، سیستمی که بتواند علاوه بر صرفه اقتصادی برای کارگران یک آرامش خاطری را نیز برای آنها فراهم کند.

کارفرمایی که معطل نمانده و مشکل رفت و آمد کارگرانش را حل کرده است

اتابک برزگر نیز کارفرما دیگری است که مشکل اصلی را سرویس ایاب و ذهاب کارگران خود عنوان کرده و می گوید نبود این سیستم سبب شد تا مشکلاتی زیادی در روند تولید ما با توجه به اینکه کارگر ما نمی توانست سر وقت برسد ایجاد می شد.

با توجه به اینکه تولید و آرامش کارگرهایمان برایمان مهم تر بود، دیگر معطل بوروکراسی اداری نماندیم و از هزینه شخصی ۲ دستگاه اتوبوس برای کارگران تامین و تا حد زیادی این مشکل را حل کردیم.

انتظار ما حداقل امکانات است

دیگر تولید کننده ای که از ما می خواهد تا نامش به مستعار آورده شود، می گوید ما حداقل امکانات را می خواهیم حتی یک ایستگاه درست و حسابی و سایبانی وجود ندارد که کارگر ما و هر فردی که می خواهد تردد کند بتواند در آنجا بماند تا خودرویی گیر بیاورد.

محمد زاده افزود:  انتظار ما این است که دستگاه های متولی در ساعات خاصی در روز اتوبوس هایی برای تردد این کارگران قرار بدهند، قدم بعدی را خودمان به عنوان تولید کننده بر می داریم و چند تولید کننده با هم خودروهایی را تامین می کنند، اما وقتی حداقل امکانات از جمله سایبان و یا ایستگاه وجود ندارد دیگر چه باید انجام بدهیم.

با ناراحتی عنوان می کند که بارها برای رفت و آمد پرسنل ام اقدام به تهیه خودرو سواری کردم، اما خودتان کلاهتان را قاضی بگذارید از هزینه های امروز خبر دارید؟ حالا اگر هزینه ها را کنار بگذاریم با این وضعیت ترافیک و راه چگونه می توانم تضمین کنم که در راه برای نیروهایم مشکلی پیش نیاید.

به عنوان یک کارفرما دغدغه ام تولید و اشتغال است اما به جای اینکه تمام فکر و ذهنم را بر این مساله معطوف کنم، به دنبال نصب سایبان و دیگر حداقل ها باید باشم.

اینها بخشی از صحبت های تولید کننده و کارگران بود  که بعد از این شنیدن این درد و دل ها، حال این سوال پیش می آید که  تکلیف کارفرماهایی که شاید توان اینکه نتوانند خودشان دست به کار شده و اقدام به تامین سرویس برای ایاب و ذهاب کارگرانشان شوند، چیست؟ به طور قطع تامین این سیستم علاوه بر ایجاد آرامش و رفاه برای کارگرانی که امروز در این شهرک مشغول به کار هستند می توانند اشتغال بیشتری را نیز ایجاد کند  که در نهایت ایجاد  این اشتغال می تواند برکات بسیاری برای جامعه داشته باشد، برای جواب این پرسش به سراغ مسوولان می رویم، مسوولانی که عنوان می کنند اشتغال مهم ترین هدف شان است.

انجام مکاتبات برای تامین سیستم حمل و نقل از فرمانداری کرج

محمد کردی فرماندار اشتهارد نخستین کسی است که سراغ اش می رویم، از حال خوش تولید و اشتغال در شهرک های صنعتی این شهرستان می گوید و معتقد است که حذف شعاع ۱۲۰ کیلومتری بار دیگر روزنه امید ایجاد کرد.

او می گوید نبود سیستم حمل و نقل سبب شده تا افراد زیادی از دیگر شهرهای اقماری و شهرستان های استان تمایلی برای حضور در این شهرک به عنوان نیروی کار نداشته باشند، این در حالی است که نیروی جویای کار زیادی در البرز داریم، اما این مساله سبب شده تا استقبال از دیگر استان های کشور برای فعالیت در این شهرک باشد، در واقع ما امروز تامین کننده اشتغال برای استان های دیگر شدیم این در حالی است که با همراهی دیگر دستگاه ها می توانیم بخش زیادی از نیروی البرز از جمله کلانشهر کرج را به کار گیریم.

کردی عنوان می کند که به همین منظور رایزنی هایی با فرمانداری کرج برای تامین اتوبوس هایی انجام شده که به صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم.

اشتغال اولویت مسوولان استان البرز 

غفور قاسم پور فرماندار کرج نیز با بیان اینکه نامه ای به شهرداری کرج  برای مساعدت در این رابطه ارسال کرده است، می گوید: محدوده خدمات شهرداری مشخص و فعالیت در خارج از این محدوده غیر قانونی است،اما با توجه به  اینکه دغدغه مان ایجاد هر چه بیشتر اشتغال در استان آن هم در سال جهش تولید است، به دنبال این هستیم تا مساعدت و همراهی هایی در این خصوص بتوانیم به ایجاد هر چه بیشتر اشتغال در البرز کمک کنیم.

راه اندازی پایانه های حمل و نقل در شهرک صنعتی اشتهارد 

علی مهدی پور سرپرست شهرک های صنعتی البرز نیز می گوید که در طرح توسعه شهرک صنعتی اشتهارد و در دسترسی دوم این شهرک مکان هایی برای استقرار ایستگاه های اتوبوس و ایجاد پایانه جانمایی و دیده شده است.هدف ما تسهیل در روند خدمات رسانی به این شهرک صنعتی که امروز تبدیل به یکی از مهم ترین قطب های صنعتی و تولیدی کشور شده، است که به همین منظور اقداماتی از جمله جانمایی برای ایجاد پایانه های حمل ونقل در دستور کار قرار گرفته که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی گفت: استقبال نیروی  متخصص، بهبود حقوق و دستمزد کارگران و در نهایت افزایش کیفیت راندمان کاری از جمله مزایایی است که با بهبود سیستم حمل و نقل در شهرک صنعتی اشتهارد ایجاد می شود که به دنبال این هستیم تا این مهم هر چه سریعتر محقق شود.

مهدی پور ادامه داد: تلاش بر این است که از ظرفیت بخش خصوصی نیز برای حل این مشکل استفاده کرد.

سخن پایانی 

سعی بر این شد تا گوشه ای از ظرفیت های بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور به رشته تحریر در بیاید، شهرکی که پس از معافیت مالیاتی و استقبال از سوی سرمایه گذاران امروز تبدیل به یکی از بزرگ ترین مراکز تولیدی و ایجاد اشتغال شده است.

داشتن این میزان ظرفیت آن هم در روزهایی که کشورمان به خصوص در شرایط تحریمی و اقتصادی قرار دارد مساله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، اینکه کارفرمای ما به دلیل نبود سیستم حمل و نقل نتواند نیروی اشتغال مورد نیاز خود را پیدا کند موضوع ساده ای نیست و با اندکی همدلی و اتحاد می توان یکی از بزرگ ترین مشکلات اقتصادی البرز و حتی استان های همجوار که بحث اشتغال است را حل کرد.

زمینه اشتغال و تولید هر چه بیشتر در البرز سرزمین ایران کوچک فراهم است اما شاید مشکلاتی از این قبیل که در ظاهر خود را کوچک نشان می دهند به عنوان سد راهی برای تحقق هر چه بیشتر این مهم باشند، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده بهتر است از سد جزیره ای عمل کردن گذشته و نگاهمان به ساختن آینده ای برای ایرانمان باشد.

شهرک صنعتی اشتهارد در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی کرج مرکز استان البرز قرار دارد و بخش عمده کارگران این شهرک از شهرهای کرج ، محمد شهر، ماهدشت استان البرز و شهرستان بوئین زهرا استان قزوین تامین شده است.

 

 

ایرنا

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top