امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15
کد خبر: 84134 |
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲:۵۶ |
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

سریزدی معتقد است: شهر یک بنگاه اقتصادی است شامل اقتصاد درون‌گرا و برون گرا و کرج پر از ظرفیت‌های پنهان و نیازهای اشکار است.

✍️ رضا قاسمپور

بالاخره کشتی طوفان زده شهرداری کرج با انتخاب مهندس سریزدی در ساحل آرامش لنگر انداخته است. امیدواریم با جفت و جور شدن قطعات پازل مدیریتی بی وقفه به سوی توسعه پایدار و هدفمند شهری رهنمون شویم.

شناختی مستقیم از سریزدی ندارم ولی با سخنان سنجیده و برنامه های عملیاتی اش در صحن شورا سرخوش بوده و هم ذات پنداری عجیبی با این مدیر مجرب و میدانی حس می کنم.

در بیوگرافی سریزدی شهرداری سه شهر کرج، سمنان و زاهدان به چشم می خورد. وی مولف کتاب “منشور کرج در افق چهارساله” بوده و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای را یدک می کشد.

سریزدی نفر اول کنگره بهره وری در سال ۷۳ و نظریه “چگونگی مشارکت مردم در اداره امور شهرها”ی وی توسط سازمان ملل متحد تقدیر شده و احیاگر نمونه کشور در بافت های فرسوده و… می باشد.

شهردارچی ها اکثرا از انتخاب وی خرسندند ظاهرن تکمیل، تجهیز و ساخت برخی از پروژه های مهمی چون باشگاه میلاد، زائرسرای مشهد، اقامتگاه ۶۰ واحدی نشترود چالوس، تالار و ساختمان شورای شهر فعلی در دوره کوتاه مدیریتی وی اتفاق افتاده است.

سریزدی معتقد است: شهر یک بنگاه اقتصادی است شامل اقتصاد درون‌گرا و برون گرا و کرج پر از ظرفیت‌های پنهان و نیازهای اشکار است.

یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری شناسایی ظرفیت های پنهان و عمل آوری و استفاده بهینه از آنها در جهت تکمیل زیرساخت‌های شهری است.

از پروژه های زیرساختی و اولویت‌ دار و درونگرای کرج می توان به ترمینال مسافربری و میدان تره بار اشاره نمود.

بدیهی است که نه ترمینال در شان کلانشهر کرج است و نه میدان تره بار از نظر بصری و موقعیت مکانی مناسب ماست. باید ترمینال و میدان بار با جانمایی مناسب و نگاه راهبردی طراحی شده و در واقع طرحی نو در این خصوص انداخته شود. با تکمیل کریدور شمال جنوب کرج می توان میدان بار را به جوار فرودگاه پیام انتقال داده و با جانمایی مناسب علاوه بر کاستن از پلشتی بصری و ترافیک روزافزون در چشم انداز استراتژیک، نیم نگاهی هم به صادرات محصولات از طریق فرودگاه پیام انداخت.

برای این مهم نیازی به آورده شهرداری نیست می توان با پیش فروش مثلن صد غرفه، به سرمایه دوهزارمیلیاردی برای طراحی و ساخت به هنگام آن اقدام کرد.

به عبارتی برای تامین منابع مالی پایدار باید از پروژه های خدماتی زودبازده و انتفاعی استارت زد.

سریزدی می گوید: صنعت ساختمان لزوما مسکونی نیست در زمان رکود باید به سایر حوزه های غیرمسکونی توجه نمود.

توسعه شهری با گسترش هدفمند اتفاق می افتد گسترش بی رویه و ناموزون توسعه محسوب نمی شود.برای مثال وجه غالب عملکردی شهر مشهد زیارتی و شهر اراک صنعتی است.

متاسفانه توسعه وجه غالب کرج تعریف نشده و هدفمند نیست.

شهردار یک کلانشهر باید کاملا به قوانین و مقرارت اشراف داشته و در ارجاع و پاراف نامه ها دستور مشخص و آئین نامه ای صادر کند. پاراف کردن نامه با عنوان مبهم “برابر ضوابط و مقرارت” در واقع لوث کردن کارهاست.

سخن آخر

جناب شهردار ضمن تبریک انتخاب تان؛ همانطور که می دانیم درآمدزایی در گرو تعریف کارکردهای جدید برای کلانشهر کرج می باشد.ضمن توجه ویژه به روح و روان شهر در کنار امورات کالبدی باید توجه کرد که برای انجام هر نوع برنامه قبل از هر چیز بودجه لازم است، پس قبل از هر کاری باید تلاش کنیم منابع جدیدی برای کسب بودجه پایدار (بجز تغییر کاربری، فروش زمین‌ ها، جرایم و تخلفات ساختمانی و…) برای شهرداری کرج احصا کنیم. یکی از راه‌های معقول و متداول برای درآمدزایی شهری تعریف کارکردهای جدید با تلفیقی از کاردهای متنوع برای ایران کوچک می‌باشد.

?کارکرد خوابگاهی: کارکرد فعلی کرج بیشتر کارکرد خوابگاهی برای کارگران و کارمندان شاغل در تهران است. (مقیمان شهر بدون تعلق خاطر لازم و مسئولیت مدنی کافی در قبال کرج)

?کارکرد گردشگری: با توجه به وجود باغ شهر و تفرجگاه‌های کرج می‌توان انواع گردشگری‌ها را متناسب با ظرفیت و فرهنگ کرج تعریف نمود (گردشگری ورزشی، تجارت ورزش و…). بطور مثال کردان با بیش از ۱۰۰ باشگاه تبدیل به پایتخت سوارکاری ایران شده است.

?کارکرد ترانزیتی: وجود فرودگاه پیام، راه‌ها و شاه‌راه‌های ارتباطی ۱۴ استان و اتوبانی که از قلب کرج می‌گذرد فرصت‌های ترانزیتی فوق طلایی برای کرج ایجاد کرده است. مثلا می‌توان بخشی از فرودگاه پیام را به پایلوت پستی کشور مبدل نمود.

 

 

رضا قاسمپور
به قلم: رضا قاسمپور
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top