امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15
کد خبر: 34523 |
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵ |
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده که دود متصاعد شده از خودرو‌ها به چه معنا است و از رنگ دود خودرو به چه نکاتی می‌توان پی برد.

به گزارش کرج رسا، هنگامی که خودرویمان دود می‌کند و به تعمیرگاه مراجعه می‌کنیم تعمیرکار از ما می‌خواهد که پدال گاز را فشار دهیم تا ببینند که دود خارج شده از اگزوز به چه رنگ است و از آن طریق به ایراد خودرو پی می‌برد.

خروج دود سیاه از سیستم اگزوز به معنی غنی بودن نسبت سوخت به هوا است. دود سیاه شاید در ابتدای روشن نمودن خودرو، مخصوصا در هنگام سرد بودن موتور دیده شود، اما در صورتی که پس از گرم شدن موتور نیز باز این مشکل دیده شد، باید به دنبال رفع آن بود. در زمان خروج دود سیاه میزان هیدروکربون‌های نسوخته زیاد خواهد بود.

دلایل

۱. در صورت کاربراتوی، تنظیم نبودن کاربراتور (به ساسات توجه شود البته در خودرو‌های کاربراتوری)

۲. صحیح نبودن تایمینگ موتور

۳. وجود نشتی در انژکتور‌ها

۴. گرفتگی فیلتر هوا

۵. فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی

دود سفید را باید جدی گرفت. شایع‌ترین احتمالی که در زمان خروج دود سفید از اگزوز ممکن است وجود داشته باشد، سوختن مایع خنک کننده موتور درون محفظه احتراق است که در این زمان به قول مکانیک‌ها «خودرو آب روغن» قاطی کرده است.

در این زمان ابتدا سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت کم شدن به آن بیافزایید. عیب دیگری که ممکن است مسبب به وجود آمدن دود سفید باشد سوختن روغن هیدرولیک درون گیربکس خودرو است.

مشاهده دود سفید در صبح و مخصوصا سرد بودن هوا طبیعی است؛ اما در صورت گرم شدن و ادامه این روند مسئله از جایی دیگر است.

دلایل

۱. سوختن واشر سرسیلندر

۲. ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور

۳. سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

دود خاکستری مایل به آبی: خروج دودی به این رنگ از سیستم اگزوز به جز سوختن روغن موتور درون محفظه احتراق نمی‌تواند معنای دیگری داشته باشد.

در صورتی که دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی بود، حتما در ابتدا سطح روغن موتور را چک نمائید. در صورت پایین‌تر بودن میزان روغن از حد مجاز حتما به روغن درون موتور بیافزایید تا از خطات جدی که نداشتن روعن می‌تواند برای موتور اتومبیل بوجود بیاورد جلوگیری کنید.

دلایل

۱. شکستن رینگ پیستون

۲. خراش برداشتن دیواره سیلندر

۳. شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

 

منبع: خودروکار

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top