بانک مرکزی بیشتر در پی ثابت نگه داشتن قیمت ارز است تا عملکرد خود را در این حوزه نشان بدهد و برایش مهم این نیست که در بازار بورس چه اتفاقی می افتد. وضعیت امروز یعنی، پول پس انداز اقشار ضعیف در بورس به جیب ثروتمندان قلیلی می رود و کسی به فکر این نیست. بازار بورس بازاری ثانویه است و اگر بانک مرکزی نمی تواند در مهار مشکلات موفق باشد به این دلیل است که قادر به مهار پول های باد آورده نیست.
این بازار سودهای باد آورده ای دارد و این سود نسیب عده معدودی خواهد شد به طور طبیعی کسانی که استاد بازار سهام هستند سود بالایی می برند. وقتی یک شرکت طی دو ماه از نظر ارزشی ۵۰% افزایش پیدا می کند. کسانی که در بازار سهام هستند و استاد این کار هستند ارزش قیمت سهامی حتی بالاتر از ارزش روز دارایی های خود دارند. یعنی اگر می خواهید کارخانه ای بسازید می توانید با نصف قیمت تابلوی بورس ان را بسازید. یعنی حبابی واقعی و عده ای از این بازار سود می برند. این سودها خود به خود وارد بازار مسکن و ارز می شود.
من تعجب می کنم چرا کسی به این نکته توجه نمی کند. متاسفانه کسانی که چنین پول هایی کسب می کنند و ظرف دو ماه بی زحمت میلیون ها سود می کنند از مالیات معاف هستند. این پول ها وارد بازار ارز، طلا و مسکن می شود چه بسا میزانی از این ارز از کشور خارج می شود. وقتی می گویند شاخص بورس بالا رفته است طبیعتا این افزایش شاخص اثر خود بر دلار را نشان خواهد داد. کمتر دیده شده این اثر بر بازار کالاهای مصرفی کوچک دیده شود. ولی این پول ها به خانه و ویلا در کشورهای دیگر تبدیل می شود. دولت برای جبران کسری بودجه خود، سهام شرکت های خود را در بورس به فروش گذاشته است. کسانی که اقدام به خرید این سهام کردند عمدتا از قشری هستند که به سختی این مبلغ را پس انداز می کنند. و به یکباره با کاهش قیمت سهام به شدت متضرر خواهند شد. من به شدت با این افزایش قیمت در تابلوی بورس مخالف هستم. من به عنوان کارشناس امروز قیمت می گذارم ولی فردا قیمت به یکباره درصد بالایی افزایش پیدا می کند این مساله صحیح نیست و ادامه روند کار بازار سهام به این صورت ممکن نیست.
اگر این روال به همین شکل ادامه پیدا کند و پول مردم ضعیف وارد بورس شود عده ای این پول ها را جمع می کنند و به سمت بازار ارز می روند و در پی این تقاضا بی شک قیمت دلار تا سی هزار تومان پیش می رود. ادامه داشتن این روند بازار بورس بی شک کار را به اینجا می رساند چون هیچ رابطه منطقی بین قیمت سهام و ای پی اس شرکت ها وجود ندارد. چطور می توان پی بی ای شرکتی ۴۰ باشد این یعنی بازده دو درصد پس چگونه قیمت این سهام بالا می رود؟! چه رابطه ای در این اعداد وجود دارد؟! هیچ کسی نمی داند؟ مگر همچین چیزی می شود؟
بانک مرکزی بیشتر در پی ثابت نگه داشتن قیمت ارز است تا عملکرد خود را در این حوزه نشان بدهد و برایش مهم این نیست که در بازار بورس چه اتفاقی می افتد. وضعیت امروز یعنی، پول پس انداز اقشار ضعیف در بورس به جیب ثروتمندان قلیلی می رود و کسی به فکر این نیست. بازار بورس بازاری ثانویه است و اگر بانک مرکزی نمی تواند در مهار مشکلات موفق باشد به این دلیل است که قادر به مهار پول های باد آورده نیست. / جام جم

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی سازی
-
برچسب ها:
- اسماعیل غلامی
- بانک مرکزی
- دلار
آخرین اخبار
پربیننده ترین های
-
شروع کلاس های عملی و کارگاهی دانشگاه آزاد البرز/ حضور اختیاری است
شروع کلاس های عملی و کارگاهی دانشگاه آزاد البرز/ حضور اختیاری است
-
افزایش یکباره قیمت خودرو ؛ صدای وزیر هم از دست کاسبان جنگ درآمد
افزایش یکباره قیمت خودرو ؛ صدای وزیر هم از دست کاسبان جنگ درآمد
-
پیام جدید رهبر انقلاب؛ آینده درخشان منطقه بدون آمریکا در حال رقم خوردن است
پیام جدید رهبر انقلاب؛ آینده درخشان منطقه بدون آمریکا در حال رقم خوردن است
-
۶۵۰۰ تُن سلاح در ۲۴ ساعت گذشته از آمریکا به اسرائیل ارسال شد
۶۵۰۰ تُن سلاح در ۲۴ ساعت گذشته از آمریکا به اسرائیل ارسال شد
-
استاندار البرز بر ساماندهی و حمایت از واحدهای تولیدی خسارت دیده تاکید کرد
استاندار البرز بر ساماندهی و حمایت از واحدهای تولیدی خسارت دیده تاکید کرد
-
دستور معاون استاندار البرز برای واگذاری ۴۳۰۰ واحد مسکونی در اشتهارد
دستور معاون استاندار البرز برای واگذاری ۴۳۰۰ واحد مسکونی در اشتهارد
-
اجرای محدودیت تردد در جاده کندوان و آزادراه تهران – شمال ؛ ١١ اردیبهشت
اجرای محدودیت تردد در جاده کندوان و آزادراه تهران – شمال ؛ ١١ اردیبهشت
-
دامنه های جعلی؛ کلاهبرداری ساده ای که کاربران حرفه ای را هم فریب میدهد
دامنه های جعلی؛ کلاهبرداری ساده ای که کاربران حرفه ای را هم فریب میدهد
-
با موبایل اینفوگرافیک حرفه ای تولید کنید + معرفی ابزارها و اپلیکیشن ها
با موبایل اینفوگرافیک حرفه ای تولید کنید + معرفی ابزارها و اپلیکیشن ها
-
آرام گرفتن پیکر ۷۳ شهید جنگ تحمیلی در جوار امامزادگان استان البرز
آرام گرفتن پیکر ۷۳ شهید جنگ تحمیلی در جوار امامزادگان استان البرز
-
کشف کارگاه غیرمجاز تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در فردیس
کشف کارگاه غیرمجاز تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در فردیس
-
الزام ثبت کد فنی و بیمه استادکاران کشور در شناسنامه ساختمان از اول مهر
الزام ثبت کد فنی و بیمه استادکاران کشور در شناسنامه ساختمان از اول مهر
-
حکم قصاص عامل شهادت مامور نیروی انتظامی در چهارباغ اجرا شد
حکم قصاص عامل شهادت مامور نیروی انتظامی در چهارباغ اجرا شد
-
نظارت بدون اغماض استاندارد بر مصنوعات طلا در البرز
نظارت بدون اغماض استاندارد بر مصنوعات طلا در البرز
-
آیت الله سید مجتبی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران شدند + زندگینامه
آیت الله سید مجتبی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران شدند + زندگینامه
-
اجرای طرح ضربتی لکهگیری آسفالت در ماهدشت به مناسبت استقبال از بهار
اجرای طرح ضربتی لکهگیری آسفالت در ماهدشت به مناسبت استقبال از بهار
-
انتظارها به پایان رسید و دیوار زندان رجاییشهر تخریب شد
انتظارها به پایان رسید و دیوار زندان رجاییشهر تخریب شد
-
تعطیلی و تخلیه زندان رجایی شهر یک مطالبه مردمی بود
تعطیلی و تخلیه زندان رجایی شهر یک مطالبه مردمی بود
-
کشف ۲۵ هزار لیتر فرآورده نفتی گازوئیل غیر مجاز در اشتهارد
کشف ۲۵ هزار لیتر فرآورده نفتی گازوئیل غیر مجاز در اشتهارد





لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.